Magnesium is een macromineraal en elektrolyt dat in alle cellen van je lichaam aanwezig is. Magnesiumsupplementen worden alsmaar populairder, want dit magnifieke mineraal zou allerlei lichamelijke processen positief beïnvloeden. Maar wat is magnesium nu eigenlijk, wat doet dit element precies, hoeveel heb je er dagelijks van nodig, welke voedingsmiddelen zijn rijk aan magnesium en wat gebeurt er bij een overschot of tekort aan magnesium? Hierbij de nodige uitleg…

 

Wat is magnesium?

Magnesium is een essentieel macromineraal; dat houdt in dat iedere mens magnesium nodig heeft om in leven te blijven. Magnesium behoort tot de meest voorkomende mineralen op aarde en in je lijf; in een mensenlichaam komt gemiddeld 24 à 25 gram magnesium voor; met name in de beenderen (+/- 60%), maar ook in de spieren (+/- 20%) en zachte weefsels (+/- 20%). Plusminus 1% van het lichaamseigen magnesium bevindt zich als ionen/elektrolyten opgelost in je bloed.
Welke functies heeft magnesium in je lijf?

Magnesium is een bestanddeel van talloze enzymen en een activator binnen ruim 300 –al dan niet enzymatische– stofwisselingsreacties! Hierbij valt te denken aan celgroei, celdeling, energieproductie, eiwitsynthese en celmembraanbescherming.

Magnesium is de tegenhanger c.q. antagonist van calcium; samen reguleren ze talloze neurotransmitters. Dit zijn signaal-overdragende stofjes die zenuwimpulsen overdragen tussen zenuwcellen. Zodoende is magnesium ook van cruciaal belang voor je spieren; zowel skeletspieren als hartspier, longspieren, maagspier, darmspieren etc. Waar calcium zorgt voor het samentrekken van de spieren, is magnesium verantwoordelijk voor spierontspanning. Ook voor een optimaal hartritme, gezonde bloeddruk en hersenfunctionaliteit is magnesium dus onmisbaar.

Hoewel magnesium voorkomt in talloze voedingsmiddelen, zijn niet alle magnesiumleveranciers even rijk aan magnesium. Vooral het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, ongediertebestrijdingsmiddelen en kunstmest tasten magnesium in grond en grondwater aan. Over het algemeen zijn biologisch c.q. organisch geteelde producten dus rijker aan magnesium dan de ‘gewone’ varianten.

Let op: ongebonden magnesium gaat gemakkelijk een binding aan met fytaat (o.a. in granen), oxalaat (o.a. in rabarber), fosfaten (o.a. in melk) en methylamines (o.a. in voedingsadditieven), waardoor het niet meer geabsorbeerd kan worden door je lijf.

Vooral een overmatige consumptie van geraffineerde granen kan een optimale magnesiumstatus in de weg staan. De beste bronnen van magnesium zijn groene groenten, zeevruchten, granen, zuivelproducten, gedroogde vruchten en zeegroenten.

 


  

Magnesiumtekort... de gevolgen ervan

Het mag duidelijk zijn dat een tekort aan magnesium verregaande gevolgen kan hebben voor lichaam en geest. Hoe groter en langduriger een magnesiumtekort, des te ernstiger de fysieke en psychische gevolgen ervan zullen zijn. Een magnesiumtekort kan zeer ingrijpend zijn op je dagelijks leven; je lichaam gaat simpelweg disfunctioneren. Dit kan zich uiten in onder andere:

  • Aritmie van je hartslag: abnormaal hartritme
  • Trombo-embolische aandoeningen: bloedstollingsproblemen en/of vaatafsluiting door bloedstolsels
  • Allerhande afwijkingen binnen de stofwisseling (qua spijsvertering, transport van voedingsstoffen, opbouw van cellen etc.)
  • Verzwakt immuunsysteem: minder weerstand, dus extra vatbaar voor ziekteverwekkers zoals pathogene virussen, bacteriën & schimmels o.a. de ziekte van Lyme.
  • Aandoeningen van het autonome zenuwstelsel, welk verantwoordelijk is voor inwendige orgaanfuncties zoals ademhaling, hartslag, spijsvertering, schildklierwerking en bloeddrukregulatie.
  • Chronische ziekten zoals ME, MS, chronisch vermoeidheidssyndroom, fybromyalgie e.v.a.

De symptomen van een magnesiumtekort kunnen sterk variëren qua aard en omvang; soms blijven ze nagenoeg onopgemerkt, maar op den duur kunnen ze ze levensbedreigend worden.

Tip: je kunt een eventueel magnesiumtekort oftewel magnesiumdeficiëntie aanvullen door magnesium supplementen.

 

Magnesiumtekort... de oorzaken ervan

Ernstige magnesiumtekorten zijn meestal het gevolg van medicijngebruik of overmatige uitscheiding van magnesium via urine, ontlasting of transpiratie. Onderliggende oorzaken van magnesiumdeficiëntie zijn onder meer:

  • Verhoogde magnesiumbehoefte door ongezonde leefstijl (junkfood, suikers, frisdrank, blowen, roken, alcohol, cafeïne e.a.)
  • Gebruik van maagzuurremmers, calciumantagonisten of hartglycosiden
  • Het slikken van de anticonceptiepil (‘de pil’)
  • Aanhoudende diarree
  • Onbehandelde en/of ongecontroleerde diabetes of insulineresistentie
  • Intensief sporten
  • Nieraandoeningen of gebrekkige nierfunctie
  • Darmaandoeningen (ziekte van Chrohn e.a.)
  • Gebruik van diuretica (plastabletten) of laxantia (laxeermiddelen)
  • Verminderde activiteit van de bijschildklieren (hypoparathyreoïdie)
  • Zwangerschapsvergiftiging c.q. pre-eclampsie of gerelateerde zwangerschapscomplicaties
  • Overmatig alcoholgebruik c.q. alcoholmisbruik
  • Overmatige mentale & psychosomatische stress door zorgen, pijn, verdriet, frustraties etc.
  • Magnesium-malabsorptie
  • Algehele ondervoeding
  • Inname van bepaalde zware metalen (fluoride e.a.)
  • Overmatige consumptie van vlees & zuivel
  • Stelselmatig saunabezoek

Al met al kán een tekort aan magnesium ontstaan door onvoldoende inname, maar in veruit de meeste gevallen is er sprake van een verstoorde magnesiumregulatie. Dit kan het gevolg zijn van intestinale hypoabsorptie, verlies via urine, verminderde botopname, insulineresistentie, stress etc.

Een tekort aan magnesium wordt meestal onderzocht nadat er een tekort aan calcium of kalium is vastgesteld. Vaak wordt een magnesiumtekort dus pas ontdekt ná een calcium- of kaliumtekort.

 

Waar komt Zechstein magnesium vandaan?

Diep verborgen onder het aardoppervlak ligt de Zechstein Zee, een oerzee die ongeveer 250 miljoen jaar geleden is ontstaan. Veel mensen weten niet dat 1600 meter onder Nederland een deel van deze zee loopt met grote zout / magnesium chloride velden. Onbedorven door de effecten van de mens of de verwoestingen van de natuur vinden we daar de meest zuivere magnesiumchloride op aarde ontstaan door 100% natuurlijke processen. 

Zechstein magnesium chloride is de meest zuivere magnesium ter wereld. Het is niet verontreinigd door industrie en landbouwgiffen. Ook zijn er geen vulstoffen, kleurmiddelen of conserveermiddelen aan toegevoegd zoals in de meeste pillen, capsules en drankjes.

 

Bron: Regenisis Magnesium Natural

Meer informatie: Magnesium informatiecentrum Nederland

Cora, 2015 Licht Zijn