Magnesium wordt het wondermineraal of de 'vonk van het leven' genoemd en is een zeer belangrijk element dat onze onverdeelde aandacht ver dient. In de top drie van de meest essentiële levensbehoeftes van een mens staat magnesium op drie; voorafgegaan door zuurstof en water. Een goed magnesiumgehalte is de basis voor een goede gezondheid. Veel mensen hebben een ernstig chronisch tekort met alle daaruit voortkomende gevolgen van depressie tot hart- en vaatziekten, van autisme tot diabetes en van migraine tot MS.

 

Magnesium voor gezondheid en verjonging

Magnesium wordt zo massaal genegeerd door de huidige medische orde, deels door onwetendheid bij veel artsen maar ongetwijfeld ook omdat zij niet te patenteren is. Een goed magnesiumgehalte zou veel mensen op een goedkope manier een stuk gezonder houden hetgeen vele miljarden aan inkomsten zou schelen voor de farmaceutische industrie. Het zou mensen bekrachtigen en onafhankelijker maken, om nog maar te zwijgen over al het lijden dat door het aanvullen van magnesium zou kunnen worden voorkomen. Hoewel er magnesium wordt toegevoegd in voedingswaren en supplementen, blijkt dit gehalte ver onder de werkelijke benodigde behoefte te liggen. Magnesium wordt ook wel het best bewaarde geheim tot gezondheid en verjonging genoemd.

Magnesium wordt omgezet in ijzer. Ijzer vormt de kern van het hemoglobinemolecuul. Ijzer is het meest actieve element in het menselijk lichaam en ijzerrijk bloed geeft een zacht glanzende tint van schoonheid onder de huid. Ijzerrijk bloed is de beste bron van charisma (magnetisme).

Bladgroen of chlorofyl is een magnesiumatoom, de groene bladkleurstof van planten die zich in chloroplasten bevindt en met behulp waarvan zij Licht opvangen en de energie daarvan omzetten in chemische energie voor fotosynthese. De groene kleur is toe te schrijven aan de sterke absorptie die het vertoont in het rode en blauwe deel van het spectrum: alleen de groene kleur wordt teruggekaatst. Chlorofyl heeft de eigenschap om Licht, zonlicht, bruikbaar te maken voor de fotosynthese. Dit is het proces waarbij uit koolstofdioxide en water, koolhydraten en zuurstof ontstaat. Chlorofyl is chemisch verwant met de ijzerbevattende pofyrineverbinding Heem, die een belangrijke rol vervult in de rode bloedkleurstof hemoglobine. Hemoglobine en chlorofyl zijn nagenoeg identiek. Er worden verschillende soorten chlorofyl in verschillende planten gevonden.

 

Magnesiumtekort in voeding

De huidige voeding bevat dus te weinig magnesium. Magnesium komt vooral voor in volle granen, gedroogde vijgen, dadels, grapefruit, zaden, peulvruchten en groene groenten. Chlorofyl is de magnesium-chelatie van porfyrine. Alle (donker)groene bladgroenten zijn rijk aan magnesium vanwege het hoge chlorofylgehalte. Goede voedingsbronnen voor magnesium zijn voorts: kelp en cacao (deze bevatten, naast tarwezemelen, het tot nu toe hoogst gevonden magnesium-gehalte), tarweproducten (-zemelen en -kiemen), gerst, sojabonen, melassestroop, zonnebloempitten, soja producten, noten (amandelen en cashewnoten!), pinda's, bonen, algen, roggebrood, bananen, frambozen, avocado, volle rijst, schelpdieren, kokos en vele groene groenten. Ook hard water kan een belangrijke bron zijn van magnesium. Tijdens het raffinageproces van granen gaat 85 procent van het magnesium gehalte verloren, maar ook tijdens het kookproces lekt er veel magnesium weg in het kookvocht. Uiteindelijk wordt niet meer dan 40 tot 50 procent van de magnesium die we door middel van voeding consumeren, geabsorbeerd.


Oorzaak van tekorten

Bepaalde voedingsmiddelen, medicijnen of omstandigheden (met veel stress, lawaai) kunnen de behoefte aan magnesium vergroten of de uitscheiding ervan bevorderen zoals suikerspiegel ontregelingen, roken, diarree, chronische pijn, overmatig zweten, hoge mate van fysieke activiteit, operaties, laxeerkruidenthee, vochtafdrijvende kruidenthee en verkeerde diëten. Gluten (in het bijzonder de tarwe) kunnen bij sommige mensen angsten veroorzaken. Geraffineerde koolhydraten (wit brood, bloem enz.), suiker, koffie en alcohol zijn magnesiumrovers. Ook een overmaat aan zuivelgebruik (veel calcium en weinig magnesium) kan leiden tot een verstoorde verhouding tussen calcium en magnesium. Andere stoffen die magnesium uitputten zijn; frisdrank, hoog zoutgebruik, de anticonceptiepil, diuretica en vele andere reguliere medicatie.

In Nederland is de bodem zeer arm aan het element magnesium. Het gebruik van kunstmest, toepassing ijzerlegering in werktuigen én de industriële voedingsbewerking heeft over het algemeen tot gevolg dat veel mensen in Nederland lijden aan klachten die worden veroorzaakt door min of meer ernstige chronische tekorten van vooral magnesium. Ook zorgen factoren als stress, medicijngebruik, luchtvervuiling, vaccinaties en electrosmog voor een sterke daling van het magnesiumgehalte in het lichaam.

Sinds de afgelopen 2 decennia is het vitamine en mineraalgehalte in voeding tot wel 70% teruggelopen. In de grond is nauwelijks nog Selenium aanwezig en zijn ook de luchtverontreiniging, transport, bestrijdingsmiddelen en langdurige bewaartechnieken hier de oorzaak van.

 

Magnesium, het wondermiddel...

Magnesium reguleert maar liefst 325 enzymen in ons lichaam waarvan de productie, het transport en de opslag van energie de belangrijkste functie is. Ook draagt het mineraal zorg voor de elektrische geleiding in ons zenuwstelsel. Het reguleert ons hartritme, onze bloeddruk en voorkomt epilepsie. Magnesium is, naast Kalium, Natrium en Calcium essentieel voor de eiwitsynthese van DNA en RNA, dus voor groei en ontwikkeling en het speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een goed functionerend immuunsysteem. Het reguleert tevens de calciumopname in de cellen en waar calcium zorgt voor de contractie, daar zorgt magnesium voor de relaxatiefase. Beiden werken samen en kunnen niet zonder elkaar. Magnesium zorgt dus voor de broodnodige ontspanning van alle skeletspieren, ingewanden en van de hersenen. Het zorgt voor een goede slaap en is minstens zo belangrijk voor een goede botopbouw als calcium. Een groot deel van de botontkalkingsepidemie is te wijten aan een chronisch magnesiumtekort. Dit wordt in de reguliere geneeskunde volledig veronachtzaamd.  

Uit onderzoek blijkt verder dat magnesium een angstremmende werking kan hebben en dat klachten van chronische vermoeidheid verminderen. Bij stress, pijn, angst en depressie verbruiken mensen veel magnesium. Onderzoek laat zien dat er een groot verband bestaat tussen angstklachten en een verlaagde magnesiumstatus. Uit een recent onderzoek ( the Hordaland Health Study) onder 5.708 mensen (Psychiatry 43(1); 45-52,2009) bleek dat de inname van magnesium een positieve werking heeft bij depressie en angstklachten. Vit D speelt eveneens een rol bij angst en depressie. Magnesium zorgt voor een goede omzetting van Vit D in zijn geactiveerde vorm.

Nederland bezit de grootste voorraad ter wereld aan zuiver magnesiumchloride die wordt gewonnen in Veendam uit de Zechstein laag, en die nu voornamelijk wordt gebruikt, met veel succes, voor de bestrijding van huidklachten zoals psoriasis en eczeem. Maar de toepassingen zijn nog veel breder. Het gebruik van magnesiumchloride in de vorm van olie, gel en zout is de meest natuurlijke manier om een magnesiumtekort aan te vullen en zo te genezen van een reeks aan klachten en/of erger te voorkomen. De Zechstein magnesiumproducten zijn bij diverse Nederlandse leveranciers via internet te bestellen.


De symptomen van een mogelijk magnesiumtekort en een verhoogde behoefte zijn indrukwekkend!

Verstijfde, verharde en verkrampte spieren, nervositeit, (chronische) vermoeid, overspannenheid, uitputtingsverschijnselen, onrust, prikkelbaarheid, alertheid-, concentratie-, geheugen- en woordbenoemingsstoornissen, duizeligheid, hoofdpijn, te hoge of te lage bloeddruk (magnesium is een ‘natuurlijke bètablokker’), slaapstoornissen, constipatie, overgevoeligheid voor lawaai en (fel) licht, angsten, fobieën en depressiviteit, stotteren, hyperactiviteit en onhandelbaarheid en nauwelijks te beïnvloeden onrust bij (jonge) kinderen. Problemen met circulatie, spijsvertering, spieren en het zenuwstelsel hangen vaak samen met een magnesiumtekort net als aandoeningen die met “de oude dag” te maken hebben aangezien vooral ouderen vaak een ernstig chronisch magnesiumtekort hebben.

Onderzoeken tonen het verband aan tussen een chronisch magnesiumtekort en astma, diabetes, alcoholisme, Alzheimer, epilepsie, autisme, ADHD, hart- en vaatziekten, C.V.S., migraine, menopauze, osteoporose, P.M.S., vruchtbaarheidsproblemen, SIDS, cariës, RSI, auto-immuunziekten zoals MS, ALS, reuma, psoriasis en eczeem, de ziekte van Parkinson en psychische aandoeningen als angst- en paniekstoornissen, depressiviteit, stemmingswisselingen, agressie, bipolaire stoornissen en schizofrenie.

In het boek “The Magnesium Miracle” belicht Dr. Carolyn Dean (www.carolyndean.com) op begrijpelijke wijze het grote belang van magnesium, hoe een tekort samenhangt met veel aandoeningen, hoezeer dit onderbelicht is door de gevestigde medische orde en hoe mensen hun gezondheid weer in eigen hand kunnen nemen.

 

Cora, NBN 2010

Bron:
“Transdermal Magnesium Therapy” door Mark Sircus, ISBN: 978-0978799113
“The Magnesium Miracle” door Carolyn Dean, ISBN: 978-0345494580