Aandachtig zijn is een ander woord voor een heldere geest hebben, een geest die volledig bewust is in het nu. Het leert ons diep in onszelf en naar de wereld te kijken.

Aandachtig zijn kan stress helpen verminderen en de kwaliteit van ons leven verbeteren.

Om ons volledig bewust te zijn, moeten we luisteren in plaats van horen, en kijken in plaats van alleen maar zien.

 

Velen van ons leven voortdurend in het verleden of fantaseren over de toekomst, die geen van beide bestaan. Daardoor gaan we voorbij aan de ware ervaring van ons leven, het geschenk van het huidige moment, het nu. Het nu is in feite het enige wat we in het leven hebben. Met elk moment, met elke ademhaling hebben we leven. Als we ademhalen weten we dat we leven. En als we ons ervan bewust Zijn dat we leven, kunnen we ontdekken wat we te vieren hebben. Soms houden we letterlijk onze adem in en andere keren halen we adem zonder erbij na te denken. Als we niet bewust ademhalen, zijn we ons er niet van bewust dat we leven.

We vergeten de geschenken van onze zintuigen zo vaak; het vermogen om te zien, te horen, te proeven, aan te raken, te ruiken. Elk van die vermogens geeft ons veel om van te genieten. Het geschenk van het gezichtsvermogen kan een dagelijks geluk zijn. Zelfs wanneer je je in een klein kantoor of in een drukke stad bevindt kun je naar je hand kijken, naar een bloem of naar de lucht, waar altijd beweging gaande is. Overal om ons heen is schoonheid aanwezig, in afwachting om opgemerkt te worden. Het enige wat je hoeft te doen is bewust gewaarworden, waardering voelen, even diep ademhalen en de schoonheid van het moment naar binnen halen.

Om ons volledig bewust te zijn van het moment, moeten we luisteren in plaats van horen, en kijken in plaats van alleen maar zien. Door het gebabbel in ons hoofd even uit te zetten en ruimte te maken voor een bewuste waarneming, kunnen we de overvloed van schoonheid overal om ons heen herkennen. Door terug te gaan naar de ademhaling kunnen we het prachtige nu voortdurend herwaarderen. Uiteindelijk is dat het enige in het leven wat we werkelijk hebben.

Wanneer de stroom van gedachten, ofwel het dramaverhaal in het hoofd, meer gaat lijken op een negatieve draaikolk kan het lastig zijn om dit proces te doorbreken. Een aandachtige, onderzoekende blik op de omgeving kan de stroom bevriezen. Bijvoorbeeld: welke kleur heeft de muur, hoe ziet die boom eruit of wat ruik ik? In dit moment is men terug in de realiteit en gebruikt men de mentale en zintuiglijke functies. Een goede vraag om zichzelf dan te stellen is: Wat is het probleem nu? Vaak blijkt er in het nu geen probleem te zijn. Dit is wat men noemt de probleemvrije zone.

Door te oefenen op aandachtigheid ervaren we meer geluksmomenten. Op die manier is het mogelijk om in elk moment in die stroom van geluk, vrede, eenheid mee te bewegen.

 

'Sommigen kijken, en anderen zien.'
Cora